وبلاگ کتابخوان فیبوک

منو

تکنولوژی فرانت لایت چه فرقی با بک لایت داره؟

تا حالا از خودتون پرسیدید چرا زیر نور خورشید صفحه نمایشگرهای موبایل و تبلت به سختی دیده میشن؟ یا اینکه آیا نمایشگرهایی وجود دارند که باهاش بشه زیر نور آفتاب هم راحت مطالعه کرد؟ بک لایت در نمایشگرها چیه و چیکار میکنه؟ در این مقاله مختصر میخواهیم اشاره‌ای کوتاه به تکنولوژی نمایشگرهای LCD و تاثیر بک لایت در آنها داشته باشیم و بگیم فرانت لایت چه فرقی با بک لایت داره.  اگر سوالهای بالا براتون مهم هستند و دوست دارید جوابش رو بدونید، این نوشته رو دنبال کنید.

در نمایشگرهای معمول تبلت یا موبایل یا حتی مانیتورهای لپ تاپ،  بدون نور زمینه یا پشت صفحه تقریبا هیچ چیز قابل رویت نیست. به همین دلیل همه این نمایشگرها مجهز به نور بک لایت هستند. این نور، پشت نمایشگر قرار دارد و با تشعشع نور از پشت آن به سوی بیرون  پیکسل های صفحه نمایش را برای شما روشن می‌کند. نور بک لایت برای مطالعه زیر نور آفتاب کافی نیست و همین مطلب مشکل عمده این نمایشگرها برای مطالعه در محیط بیرون است.
اما آیا برای حل این مشکل کاری صورت گرفته؟ کاغذ الکترونیک راه حلی است که تولیدکنندگان کتابخوان برای حل این مشکل ارائه کرده‌اند. چیزی که درست  کاغذ و جوهر معمولی رو الگو قرار داده و در پیکسل های تصویرش چیزی مثل جوهر وجود داره و دقیقاً به علت همین شباهتش با کتاب، نمایشگر کتابخوان های الکترونیکی نیازمند وجود نور در محیط استفاده هستند. در نمایشگرهای کتابخوان در صورتی که نور کافی در محیط وجود داشته باشه، دستگاه نیاز به هیچ نور داخلی ای ندارد. اینجا نور خورشید نه اینکه مزاحم نیست بلکه به مطالعه کمک میکنه و شما براحتی می‌توانید در هنگام روز در محیط بیرون نیز به مطالعه خود ادامه دهید.
اما دقیقاً همین شباهت با کتاب باعث میشه، درمحیط هایی که نور کافی وجود نداشته باشه، نشه مطالعه کرد. زیرا  دیگر نوری در پشت صفحه این نمایشگرها وجود ندارد.  تولیدکنندگان کتابخوان برای اینکه شما در محیط های با نور کم نیز بدون استفاده از هیچ چراغی بتوانید همچنان به مطالعه خود ادامه دهید، برخی از آنها رو مجهز به نور فرانت لایت کرده‌اند که به جای پشت صفحه از روی صفحه بر آن می تابد و صفحه را روشن می‌کند. تکنولوژی فرانت لایت برعکس بک لایت که نور را از پشت صفحه به سمت چشمان شما میفرستد، نور را به سمت خود صفحه میفرستد و شما تنها بازتابش نور را مشاهده می‌کنید.
بنابراین ‌با کتابخوان ها شما تنها درمکان های تاریک نیاز به نور داخلی دارید و در زمان نیاز به نور داخلی تنها بازتابش آن به چشمان شما می‌رسد و همین امر باعث می‌شه، مطالعه با این ابزار دیجیتال برای شما خسته کننده نباشد و چشمان شما از آسیب حفظ شود.

t.me/fibook

Fibook.ir

دسته بندی ها: معرفی کلی

دیدگاه ها